Освен че е гаранция за отлично качество, марката Zippo отдавна се е превърнала и в нарицателно за запалка. Вечните аксесоари, които палят безотказно дори и в буря, са известни в целия свят. От миналата година обаче у нас има и Zippo с българско лого. Запазените марки на ЦСКА и ФК “Левски” се появиха върху американските запалки. При това съвсем законно.
Историята на империята Zippo започва през далечната 1932 г. В една лятна вечер в малкото американско градче Брадфорд имало голямо парти. Отегчен от разговорите и уморен от танците, Джордж Блейсдел излязъл на терасата да се отдаде на порока си – пушенето. Там обаче се натъкнал на свой приятел, който безуспешно се опитвал да запали цигарата си. Запалката обаче все отказвала и отказвала. И тази цигара изиграла същата роля за Блейсдел, каквато ябълката за Нютон. У него се родила идея да създаде качествени запалки, при това на ниска цена. Въпреки че алкохолът и доброто настроение били замъглили главата на Джордж и го карали да гради въздушни кули, идеята му не се разсеяла като цигарен дим. Скоро след партито той купил правата на Австрийска фабрика за запалки, но още бил далече от осъществяването на американската си мечта. Първите стъпки, които направил предприемачът, били да подобри външния вид на запалките и да вдигне цената на 1 долар. Дефектите обаче си останали и той не продал много от първата партида. Все пак Джордж бил така обсебен от идеята си, че не спял по цели нощи, за да обмисля конструкцията на идеалната запалка. Той бил твърдо решен да изобрети запалка, която да пали винаги, дори и при силен вятър.
Zippo е “герой” в над 1000 филма.
Липсата на начален капитал обаче го принудила да действа с минимални средства. Той наел само трима души и взeл помещение под наем, за което плащал 10 долара месечно. Що се отнася до машините и инструментите, те били втора употреба. Независимо от мизерните условия несекващият ентусиазъм на предприемача довел до раждането на новата запалка – с прикрепено към тялото капаче, което позволявало да се пали цигара само с едната ръка. След това Блейсдел прибавил “коминчето” около фитила, което предпазва пламъка от вятъра. Новият продукт се появява през 1932 г. с името Zippo на цената от 1,95 долара. Имиджът на ветроупорната запалка се запазва и досега, като единствен патент на Zippo. Днес оригиналните запалки се правят само на две места в света – в Брадфорд, щата Пенсилвания, и в Онтарио, Канада.
Вечните аксесоари, които палят безотказно дори и в буря, са известни в целия свят.
Политиката на основателят на фирмата е валидна и днес. Тя се свежда до императива: “Нито цент, похарчен за ремонт”. Ако пък се появои рекламация, повредената запалка се ремонтира за 48 часа и се връща обратно на притежателя в изрядно състояние и нова опаковка. Що се отнася до гаранцията тя е доживотна. Затова върху всеки продукт на Zippo е изписано: “Или тя работи, или ние я поправяме безплатно!”
През 1936 г. Блейсдел започва да прави по поръчка на някои свои ВИП клиенти и гравюри на запалките. Така той добавил към характеристиката на своето изобретение и сантиментална стойност за притежателя й. Услугата струвала 1 долар, а цялата запалка вече се продавала за 2 долара. Дизайнът на Zippo остава непроменен цели 70 години. Единствената външна промяна са заоблените връхчета на запалката, които до 1958 година били остри.
Първата фирма, която използва запалките Zippo за реклама, е “Кендал Рифайндинг Къмпани”. Днес няма известна фирма, която да не е използвала мястото върху металното пособие, за да постави логото си. Последователно започват да се произвеждат серии с най-различни визии на корпорации, сгради, университети. През 1937г. се появяват и първите спортни серии с изображения на емблемите на най-известните футболни, хокейни и бейзболни отбори. Всеки фен може да си купи запалка с любимия отбор за 2,75 долара. Тази традиция е достигнала огромни размери днес, когато всеки уважаващ себе си, известен спортен отбор има своя Zippo-серия.
Ръчногравираните запалки със сребърно покритие са едни от най-скъпите.
Същата година се появява и първото изображение на жена, която пали цигара на вятър, измислена от Енос Болес. По-късно красавицата става емблематична за най-известния производител на запалки. Оттогава насам дамите са успели да си извоюват запазено място върху запалките. Последната интересна серия е с момичетата от “Плейбой”. Рекламата върху Zippo се оказва не само удар в десятката, но успява да популяризира марката и сред непушачите.
През 1962 г. Zippo започват да произвеждат и други вещи, които биха свършили работа на един мъж. Компанията се спира първо на джобно метърче, после подхваща производството на химикалки, ножчета, щипки за пари, ключодържатели, слънчеви очила и дори на часовници.
Миналата година компанията отбеляза 60 години от края на Втората световна война със специални запалки, придружени от контейнер с пясък от бреговете на Нормандия. Всяка запалка е с индивидуален номер и изглежда по начин, по който са изглеждали запалките Zippo от 1941 година с военно черно напукано покритие.
Миналата година на българския пазар се появи лимитираната серия на Zippo от 50 броя с логото на ЦСКА. Представителите у нас на вечните запалки “Ню Лайн и Ко” ООД са подписали договор с клуба за изработването на рекламните аксесоари. Те могат да се поръчат и в Интернет. От там можете да се снабдите и със Zippo със знака на ФК Левски. Запалките се продават по 70 лв. Най-скъпите Zippo на нашия пазар обаче са от титан и цената им е 400 лв. Металът се използва за изработването на корпусите на атомните подводници, тъй като е як като стоманата и лек като алуминия.
в-к Монитор